Kvalita čínskejch čtyřkolek a motorek? „Kdybych dostal pětikilo od každýho, kdo prohlásil: Dejte na kapotu logo zavedený značky a nikdo to nepozná, byl bych milionář,“ přiznává Mates z Gorexu

Čínská napodobenina, šmejd z Číny, čínská diktatura. Takovejch námitek a hejtů na čtyřkolky Loncin a motorky Voge jsme na sociálních sítích zaregistrovali hromady. Co maj všechny společnýho? Sepisujou je borci, co čtyřkolku Loncin ani motorku Voge nikdy neviděli, natož aby si na nich zajezdili.

Proto jsme poprosili Matěje Čepelu z Gorexu, aby těmhle pochybovačům a skeptikům řekl, jak se věci mají doopravdy. Proč zrovna syna šéfa firmy? Matěj na čínskejch strojích už roky jezdí a navíc osobně navštívil mamutí továrnu Loncin v Číně. Tenhle výrobní kolos produkuje nejenom čtyřkolky Loncin a motorky Voge, ale sjíždej z něj i stroje profláklejch značek.

Matěji, vraťme se nejdřív do minulosti. Jak jste v Gorexu vlastně dospěli k rozhodnutí importovat čtyřkolky a motorky čínskýho původu? 

To by ses měl radši zeptat táty, kterej tenhle rodinnej podnik před rokama založil. Já v tý době chodil teprve na první stupeň základky. 🙂 Ale vždycky mi říkal, že hlavním záměrem bylo přinýst stroje s bezkonkurenčním poměrem kvality a cenovky. Při zpětným pohledu byly ty začátky fakt hardcore a kvalita nic moc. Mluvíme ale o roce 2004 a od tý doby udělali v Číně neuvěřitelnej pokrok.

Proč jste se rozhodli právě pro čtyřkolky Loncin a motorky Voge?

Za tím stála čirá náhoda a trochu i klika. Loncin začal v roce 2020 vyrábět čtyřkolky pro francouzskou firmu Goes, s kterou jsme dlouhý léta táhli za jeden provaz. Jenže Francouzi neměli v nabídce motorky Voge spadající pod Loncin, který nás zaujaly. Poslali jsme proto přímej dotaz do fabriky a po pár měsících vyjednávání nám přišla odpověď, že jsme získali zastoupení Voge pro Slovensko. Pro Česko jsme to nestihli, předběhli nás Němci. Jak šel čas, dařilo se nám a továrna viděla naši snahu v podobě kvalitního marketingu a vášně pro čtyřkolky i motorky. Po třech letech jsme proto opustili Goes a šli do přímý spolupráce s fabrikou i ohledně čtyřkolek Loncin, který teď dovážíme do ČR i na Slovensko. Pořád nám ale scházelo zastoupení Voge pro českej trh. Jenže my to nevzdali a od 1. ledna 2024 ho máme.

Technik v továrně Loncin kontroluje finální podobu našlapaný čtyřkolky Loncin
Kontrola 4kolky Loncin ve stejnojmenný fabrice

Byli jste v Gorexu zpočátku taky nedůvěřiví vůči strojům z Číny?

To si piš. Asi každej si přece někdy pořídil něco z Číny, co prostě nefungovalo. Čínskejm strojům dělaly a pořád dělaj špatnou pověst třeba ty levný čínský „pitbiky", co se často po pár jízdách rozsypou. Je ale důležitý si uvědomit, že za to můžou i český firmy, který chtěj v Číně nakoupit za babku a tady prodávat draho. Objednaj v neznámý fabrice kontejner mašin, nalepí na ně vlastní značku a šup s nima do e-shopu. Kvalita nebo uznání reklamace? To jsou pro ně sprostý slova. Velkejm čínskejm značkám ale už docvaklo, jak ryhle můžou ztratit reputaci. A svoji vlastní značku samozřejmě zničit nechtěj. Naše stroje už dneska taky nejsou za pusu, protože jsou vyrobený z prvotřídních materiálů a v nejmodernějších fabrikách.

Čínský továrny vyráběh už dlouhý roky pro Mercedes, Audi nebo BMW. Kdyby to neuměly pořádně, tyhle zvučný značky by si dávno našly jiný dodavatele

Co vás přesvědčilo, že tradiční předsudky proti strojům z Číny už dávno neplatí?

Hned při rozbalení prvních čtyřkolek Loncin a pak i motorek Voge nám bylo jasný, že jsme narazili na úplně jinej kalibr výrobce, než co bylo v Číně dřív běžný. Ten rozdíl v kvalitě zpracování je jasnej na první pohled. A pak samozřejmě testovací jízdy, minimální počet reklamací, spokojení zákazníci a určitě i návštěva jejich fabriky. Tu by si měl dát každej pochybovač.

Tomáš z Gorexu testuje mašinu Voge na zkušební dráze přímo ve fabrice Loncin
Tomáš z Gorexu prubnul nový modely Voge na zkušební trati koncernu Loncin

Spousta lidí ale pořád vidí čínský výrobky jako laciný napodobeniny s nejistou kvalitou. Jak změnit tenhle pohled?

Rozumím, že mohli mít blbou zkušenost s něčím čínským a nemám jim to za zlý. Ale než to úplně zavrhnout, měli by se přijít na naše stroje podívat a vyzkoušet si je. Jak často říkáme: „Existuje Čína a Čína".

Jaký mýty o čtyřkolkách Loncin a motorkách Voge jsou teď nejčastější? A jak je to s nima doopravdy?

Nejvíc se asi mluví o kopírování, mizerný kvalitě zpracování a celkový funkčnosti. Že se to nerozpadne hned po první jízdě? Tohle se snažíme na sociálních sítích vyvracet skoro denně. Pravda je taková, že jde většinou o lidi, který naše stroje v životě neviděli, ale „pochází to přece z Číny, tak to tak prostě je". Loncin vlastní téměř 7000 patentů, vyrábí desítky let pro špičkový motorkový i automobilový značky včetně Mercedesu, Audi nebo BMW. Nemůžou si prostě dovolit vyrábět špatný stroje, jinak by od nich ty velký značky odešly jinam.

Pohled do zákulisí: supersporty Voge na montážní lince v čínský fabrice, kde vznikaj špičkový mašiny
Nový supersporty Voge se vyráběj o sto šest

Servisní zkušenosti často nejlíp ukazujou kvalitu. Co na spolehlivost čtyřkolek Loncin a motorek Voge říkaj vaši mechanici?

Pořád u nás dělá Míra, kterej je v GOREXu od samýho začátku. Kdyby se to rozpadalo pod rukama, tak už by dávno práskl do bot. 🙂 Ale teď vážně. Jasně, občas se něco pokazí, ale jsou to vždycky prkotiny - vadný relé, motorka odřená kvůli blbě zabalený krabici a tak dál. Hlavní ale je, že to řešíme jen výjimečně, a ne na denní bázi. Z toho by se tady zcvokli všichni, a ne jen Míra. 

Ale netvrdíš, že všecko z Číny je kvalitní, ne? Proč jsou zrovna čtyřkolky Loncin a motorky Voge v jiný lize než ostatní čínský značky?

Právě díky spolupráci s těma největšíma jménama v automobilovým průmyslu, o kterejch jsem už mluvil. Když má začínající řemeslník super mistra, dost často z něj vyroste kvalitní profík. U Loncinu je to podobný. Dobře se učili, nasypali prachy do vývoje, špičkovejch zaměstnanců i technologií, a výsledkem jsou čtyřkolky, který dokážou konkurovat i zavedenejm značkám.

Logistickej ráj ve výrobní hale Loncin - součástky pro výrobu špičkovejch strojů všude, kam se podíváš
Čisťounký, přehledný a hlavně dobře zásobený sklady – v koncernu Loncin naprostá samozřejmost!

Hlavní rozdíl mezi čínskejma a tradičníma značkama? Číňani se s tím nepářou a komplet výbavu nacpou rovnou do základu

V Gorexu poskytujete na čtyřkolky Loncin a motorky Voge dvojnásobnou záruku oproti standardu na českým trhu. A navíc bez jakýchkoli podmínek (počet najetých kilásku, změna vlastníka...). Jak si to můžete dovolit?

To je jednoduchý. Z praxe víme, že to ty stroje bez problému vydržejKdyby mi tu denně přistálo 10 reklamací a uměl bych počítat aspoň do pěti, určitě bych to nedělal.

Takže množství reklamací je natolik mizivý, že si tuhle mega vstřícnost vůči zákazníkům můžete dovolit?

Bingo! 🙂

Když srovnáš čtyřkolky Loncin a motorky Voge s jejich evropskýma, americkýma nebo japonskýma konkurentama – v čem vidíš hlavní rozdíly kromě ceny?

Asi hlavně v množství výbavy, kterou dostaneš v základu. Číňan se s tím nemaže a napakuje tam všechno, co si zákazník může přát.

Je známo, že hodně evropskejch, americkejch i japonskejch značek vyrábí v Číně nebo tam aspoň zadává výrobu některejch komponentů. Jak podle tebe tohle partnerství ovlivňuje technologickou vyspělost čínskejch fabrik?

Ovlivňuje ji zásadně. Když jsme na podzim navštívili fabriku, koukali jsme s otevřenou pusou. Tady svářecí robot, tam robotickej vozík, co převáží nový čtyřkolky po fabrice bez řidiče, propracovanej systém kontroly každýho stroje, kde po zadání VIN čísla vidíš, jak konkrétní pracovník dotáhl řízení nebo zadní nápravu. I v tomhle směru udělali obrovskej skok vpřed.

Robotický rameno od ABB maká na výrobě motorek Voge a čtyřkolek Loncin – přesnost na milimetry
Robotický je v továrnách Loncin kde co. A v pořádný kvalitě. Vidíte třeba ty tři písmenka, který tvoří logo známý firmy?

Takže to know-how, který čínský koncerny získaly při produkci pro zavedený značky, pak využívaj při výrobě vlastních strojů? Když si představíme, že tyhle zkušenosti maj od různejch firem a můžou si z každý vzít to nejlepší, vychází z toho obrovská výhoda, ne? Je to vůbec legální?

Jasně, že je to legální. Používají technologii svých odběratelů, ale taky za ni platí velký prachy, protože kupují licence. Konkurenční výhoda to samozřejmě je, ale když jim ty zavedený značky samy prodají licence, nevidím v tom problém. Je to byznys, na kterým se obě strany dohodly.

Areál čínskýho koncernu je tak obrovskej, že jsme se po něm přesouvali autem. Projít to pěšky za jeden den prostě nejde

Už jsi zmiňoval, že jsi navštívil koncern Loncin v Číně. Co tě tam nejvíc překvapilo? Odpovídalo to tomu, co si většina lidí představuje pod pojmem „čínská fabrika"?

Upřímně, kdyby tam nemluvili čínsky, nikdo by nepoznal, že je v čínský fabrice. Ta rozloha, čistota, profesionální vybavení a organizace. Fakt jsme zírali, jak mají všechno skvěle zařízený. Po celým areálu se přesouváš autem, jinak to za jeden den nemáš šanci obejít. Návštěvu doporučuju každýmu, kdo o Číňanech pochybuje. Pro nás to byl zážitek a chystáme se tam zase brzo, protože jsme viděli jen tak 10 %. A takovejch komplexů mají po celým světě hned patnáct!

Můžeš nám přiblížit, jak probíhá kontrola kvality v takový fabrice? Snesla by srovnání s evropskejma standardama?

Jak jsem už naznačil, všechno je tam propojený přes unikátní VIN číslo, který má každá čtyřkolka vyražený. Fabrika má díky tomu v systému perfektní přehled, jestli bylo všechno správně provedený. Systém je propojenej třeba i s momentovým klíčem. V praxi to znamená, že technik utáhne šrouby na předepsanej moment, data se automaticky uloží do systému a propojí s konkrétní čtyřkolkou. Výstupní kontrola je pak taky důkladná. Každej stroj projde záběhem na válcích, pak putuje do světelnýho tunelu, kde se kontroluje kvalita laku a lícování dílů. A fabrika stroj nepustí do světa, dokud není všechno přesně tak, jak má bejt.

Hi-tech výroba v Loncinu - počítačovej panel s přesnou kontrolou klíčovejch součástek do každýho stroje
V Loncinu maj pod kontrolou utažení každýho šroubu

A co Čína obecně? Jak se lišila realita od tvých představ před návštěvou?

Tušil jsem, že bude všechno obrovský. A taky bylo. Prostě megaměsto s aglomerací přes 34 miliónů lidí. Nejvíc nás překvapilo, že si nás všude fotili. Čekali jsme davy turistů, ale za celou dobu jsme nepotkali ani jednoho. Až na přestupu na letišti v Pekingu. Příště tam musíme jet v sezóně a snad budeme mít větší štěstí. 😀 Jinak tam bylo super jídlo! Ale jíst ve městě, ve kterým frčí hot pot s tunou chilli papriček, to byl fakt zážitek. Pálila tam snad i voda z petky. Zaujala mě taky architektura a vstřícný lidi všude kolem.

Buďme upřímní – nic není bez chyby. Kde vidíš u čtyřkolek Loncin a dalších čínskejch strojů největší nedostatky a prostor pro vylepšení?

Rádi bychom měli větší vliv na vývoj. V tom se chceme posunout, dostávat pravidelně prototypy na testy a dávat zpětnou vazbu. Jsou to ale detaily. Celkově jsme s technikou spokojení, spíš bychom potřebovali, aby se posunuli v myšlení ohledně marketingu a designu. Je vidět, že jde o úplně jinou kulturu než naši evropskou. A hlavně to dřív nemuseli tolik řešit, protože vyráběli pro značky, který si tyhle věci řeší samy. Teď mají vlastní značku, ale tyhle dovednosti moc neovládají. Nebo spíš ovládají, ale dělají to jinak. Proto na ně denně tlačíme a pomalu se to zlepšuje.

Loncin není státní podnik, takže ho čínskej režim neovládá

Kam podle tebe bude směřovat kvalita čtyřkolek Loncin a ostatních čínskejch strojů? Myslíš, že v Evropě jednou doženou tradiční značky, nebo je dokonce předstihnou?

To se uvidí. Ty pomyslný nůžky byly ještě před pár roky hodně rozevřený. Čas ale letí a my vidíme, jak se zavíraj. V mnoha ohledech už tradiční značky dohnali, někde jsou dokonce před nima. Pořád mají ale kus cesty před sebou, protože konkurence taky nespí. 🙂

Někdo tvrdí, že když kupuješ čínský produkty, podporuješ tamní režim. Jakej pohled na tohle máte v Gorexu?

V tomhle s nima souhlasím. Taky máme názorově jinej pohled. Je ale důležitý vědět, že Loncin není státní firma, takže ho tamní režim neovládá. A hlavně, zákazník nákupem čtyřkolek Loncin a motorek Voge podporuje nás a naše prodejce. GOREX je rodinná firma, nenajdeš nás v Panama Papers a nemáme vily ve Francii. Platíme poctivě daně v Česku i na Slovensku. Zaměstnáváme místní lidi, většinou naše dlouhodobý přátele, který s náma sdílí stejnou vášeň.

Slýcháte příběhy zákazníků, kteří si nejdřív nebyli jistí nákupem čtyřkolky Loncin kvůli čínskýmu původu, ale pak je kvalita příjemně překvapila?

Slýcháme to v prodejně a slyšeli jsme to i teď na výstavách v Praze a Bratislavě. Lidi se ptali, kdo to vyrábí, a po vyslovení slova Čína jen kroutili hlavou, že to není možný. Kdybych dostal pětikilo od každýho, kdo prohlásil: „Vyměňte značku na kapotě za známou firmu a nikdo to nepozná", byl bych milionář.

Černý krasavice Voge před mateřským showroomem – takhle vypadá značka přímo v domovský Číně
Showroom a prodejna Voge v čínským Chongqingu

Co bys poradil někomu, kdo uvažuje o koupi čtyřkolky Loncin, ale pořád má obavy kvůli jejímu čínskýmu původu?

Ať přijede do prodejny, čtyřkolku si půjčí a vyzkouší. Ať koukne na sociální sítě a projde si skupiny, kde se majitelé čtyřkolek Loncin baví a sdílejí svoje zážitky a zkušenosti. A ať neházejí všechny čínský značky do jednoho pytle. ☺️

Další foto z návštěvy továrny Loncin v Chongqingu

Vyber si nejbližší showroom Loncin nebo Voge a ověř si kvalitu na vlastní kůži!