Pohled do zákulisí aneb kronika (ne)spolupráce s Goes
2010 – rozjezd
Stáváme se importérem čtyřkolek Goes pro českej a slovenskej trh. Hned vod začátku patříme k nejúspěšnějším evropskejm dovozcům. V tý době si tahle francouzská značka nechává svý čtyřkolky vyrábět v čínský továrně CF Moto.
2015 – zadřenej motor
CF Moto zastavuje veškerej vývoj novejch modelů pro Goes a dál rozvíjí jen stroje pro svou vlastní značku. Nový modely nám děsně chyběj. Pro naše zákazníky máme jen hodně omezenou nabídku zastaralejch strojů. Dlouhý roky hučíme do Francouzů, ať tuhle prekérku vyřešej. Marně. Jedinou inovací, který se dočkáme, jsou maximálně nový barvy nebo samolepky.
2020 – túrujem
Francouzi domluvili výrobu novejch modelů v obří čínský fabrice Loncin. Hurá! Do konce roku nám dorazí pracovní UTVéčka a lehký čtyřkolky se zadním náhonem vo objemu 200 a 300 kubíků. Pořádný čtyřkolkový dělo nám ale furt chybí, a tak boj s konkurencí prohráváme.
2021 – objevujem motorky Voge
Dozvídáme se, že Loncin nedávno založil vlastní značku motorek Voge. Okamžitě kontaktujeme Goes, že vo mašiny Voge máme zájem. Francouzi ale chcou zůstat jen u čtyřkolek. Obracíme se proto přímo na továrnu Loncin s tím, že se chceme stát importérem pro ČR a SR. Slovensko je naše. Česko nám vyfoukli Němci. Škoda.
2021 – sedmikilo na obzoru
V září nás Goes zve na návštěvu. Ve Francii nám ukazujou fotky nový čtyřkolky, kterou zrovna připravujou. Bude to sedmikilo 4x4. Vyrábět bude Loncin, ale v Evropě se bude prodávat pouze pod značkou Goes. Konečně! Snad se začíná blýskat na lepší časy.
2022 – letíme se seznámit
Hned v lednu letíme opět do Francie. Tentokrát už na prohlídku a první testy 700cc čtyřkolky. Na první pohled pěkně zpracovanej stroj, moderní technologie a perfektní výbava. V terénu pak zjišťujeme, že má i skvělej výkon a výborně fungující podvozek.
Co nás zaráží? Na čtyřkolce chybí jakýkoliv znak toho, že je to značka Goes. Ale co, je to jen předprodukční kus. Až dostaneme sedmikila k nám do Benešova, všechno bude jinak. Od Francouzů se dozvídáme, že nová čtyřkolka ponese jméno Goes Arkose 700. Bezva. Těšíme se!
2022 - první sedmikilo jede z Číny do Benešova vlakem
A těšíme se až tak moc, že si jeden kus necháváme z Číny poslat vlakem, aby u nás byl dvakrát rychleji než zbytek, kterej se plaví po moři. Bednu rozbalujeme ještě před dílnou. Hnedka nás praští do očí všudypřítomná loga Loncin a taky polep na boku čtyřkolky s názvem XWolf. Arkose nikde. Jméno Goes jsme našli celkem na čtyřech samolepkách. Stálo na nich Goes by Loncin. Logo Goes nikde. Utěšujeme se, že na strojích, který k nám už plujou v kontejnerech, bude všechno jinak a správně.
2022 – zklamání střídá zklamání
Těsně před Vánoci nám přichází první kontejnery očekávanýho modelu Goes Arkose 700. Po rozbalení na nás ale opět vykouknou čtyřkolky s logy Loncin, nápisy XWolf a zase jen čtyřma samolepkama Goes by Loncin. Ptáme se Francouzů v Goes, proč to tak je a co s tím budou dělat. Jak máme zákazníkům prodávat čtyřkolku značky Goes, která prostě Goes není? Čtyři samolepky přece vůbec nic neřeší. Dostáváme odpověď, že s fabrikou o všem jednaj.
2023 - věříme Francouzům
Ostatní evropští importéři Goes se po týhle zkušenosti domlouvaj přímo s továrnou Loncin a zahajujou s ní spolupráci bez Goes. Stávaj se zástupci samotnýho výrobce a značky Loncin. V Gorexu stále stojíme za Francouzi z Goesu a prodáváme čtyřkolky, který značku Goes prezentujou stále stejným způsobem – čtyřma samolepkama Goes by Loncin – a kvůli francouzský marži jsou o nemalou částku dražší než jinde v Evropě.
2023 – společná dohoda
Vydržíme to do poloviny roku 2023. Pak se společně s Goes a Loncin domlouváme, že i my budeme spolupracovat přímo s továrnou Loncin a staneme se zástupci značky Loncin pro Česko a Slovensko. Nebylo to lehký rozhodnutí. Dost to mrzelo nás i Francouze. Goes byl naší srdeční značkou. Od Francouzů dostáváme ujištění, že obnovují jednání s původním výrobcem, čínskou fabrikou CF Moto. Chtějí od ní nový modely pro značku Goes.
Těšíme se, s čím Goes přijde. Už za pár tejdnů nám na online videohovoru ukazujou první návrhy novejch designů čtyřkolek Goes, který by měly vyrábět v CF Motu. Opět ale pouze malý vobjemy – 400 a 500 cc.
2023 - podraz
Zhruba za měsíc dostaneme dopis z Francie, že značka Goes končí. Drsný? Jo, ale tohle by byla ta lepší varianta. Ve skutečnosti se to odehrálo trochu jinak. Goes neskončil. Francouzi místo toho prodali svojí značku čínskýmu CF Moto a ta se tak stala 100% čínskou značkou. Jasný. Měli na to právo. Ale víte, co bylo fakt podrazácký? Že nám o tom neřekli. Dozvěděli jsme se to až od dalšího evropskýho importéra.
Suma sumárum: Nedostali jsme vůbec šanci se čtyřkolkama Goes pokračovat. Místo toho přišlo jen suchý oznámení o tom, že nejpozději do poloviny roku 2024 musíme prodej Goes ukončit. Dál se s náma nepočítá.
Finito
Všechno zlý je pro něco dobrý. Hele, nebylo to jednoduchý. A jak ses dočetl, vlastně jsme ani neměli na výběr a s dovozem Goes jsme skončit museli. Ale přesto si tu nechceme vylívat srdíčko. Chtěli jsme jen věcně ukázat, jak všecko probíhalo. Nestavíme se do role oběti. I když nás tenhle konec štval, tak přinesl spoustu užitečnýho. A právě vo tom dobrým se dozvíš tady.
A jestli máš strach, jak to bude s dílama na tvojí čtyřkolku nebo s tvojí zárukou, tak strach pust z hlavy a přečti si o tom tady.